Hry pro miminka od ukončeného 2. měsíce

10.05.2021

Věk: 2. měsíce

Hry v tomto období učí miminko ovládat pohyby hlavy jeho vlastní vůlí. Cílem je, aby ji zvládlo udržet ve všech polohách vzpřímenou. Bude pak umět držet správně hlavičku, když bude v poloze na zádech, na bříšku i vleže na předloktí.


Otáčení hlavy za hračkou

Miminko položíme na záda. Hračku mu ukážeme a ve vzdálenosti zhruba 40 cm nad hlavou s ní pohybujeme, aby ji mohlo sledovat očima. Pohybujeme s ní směrem zleva doprava a zpět. Důležité přitom je, aby miminko otáčelo hlavu vždy ze střední polohy. Pokud má tedy obvykle hlavičku otočenou na jednu stranu, je zapotřebí mu ji nejprve otočit na střed a pak ho hračkou lákat, aby ji otočilo na druhou stranu. Pozn.: Jestliže hlavičku výrazně častěji drží na jednu stranu, poraďte se s pediatrem o návštěvě fyzioterapeuta.

Uchopování předmětů do rukou

Miminku vkládáme do rukou různé předměty, například chrastítko, provázek, jemnou látku, hadičku. Ale samozřejmě nejlepší jsou máminy nebo tátovy prsty. Nezapomínejte ručky střídat a myslete přitom na to, že je zapotřebí nabízet mu předměty v takové poloze, aby je mohlo snadno uchopit. Cílem je nacvičit uchopování, nikoli dlouhé držení předmětů.

Hra s hrazdičkou

Na hrazdičku pověsíme zhruba ve vzdálenosti 15 cm od hrudníku miminka hračky. Nejlepší jsou takové, které při doteku vydávají nějaký zvuk. Pro začátek stačí jedna až dvě. Dobré je umístit je tak, aby se jich mohlo miminko dotknout jakoby náhodně a hračka pak vydala zvuk. To miminko upoutá, takže se postupně z náhodných doteků stanou doteky záměrné. Dítě se přitom snaží hračku uchopit.

Co byste měli vědět o zraku dítěte:

  • Dítě upoutáme barevnými, lesklými předměty, které se mírně pohybují, mění nebo rytmicky objevují a mizí.
  • Zájem dítěte se zvyšuje, když se samo může nějak podílet se na změně předmětu. Třeba boucháním nebo otáčením.
  • Při nácviku sledování předmětu je zapotřebí postupovat metodicky. Rychlost i rozsah pohybu zvyšujeme jen pomalu. (Zpočátku dítě otáčí hlavičku zhruba o 60°, později až o 180°).
  • Dítě by se mělo mít kolem sebe vždy něco, na co by se mohlo dívat. Všechno se ale jednou okouká, takže předměty je vhodné čas od času změnit.
  • Nejzajímavějším objektem pro dítě je člověk - proto by mělo být dítě často v kontaktu s jinými lidmi.

Co byste měli vědět o sluchu dítěte:

  • Dítě se postupně učí poznávat souvislost mezi tím, co vidí a slyší.
  • Dítě by mělo snažit najít a objevit zdroj zvuku, který zná. A právě tady může pomáhat hra na schovávanou, při které se máma schová na jednu nebo druhou stanu a volá na něj, čímž ho láká, aby se k ní otočilo. Když miminko mámu objeví, ta se na něj usměje, pohladí ho a po chvilce hru opakuje na druhé straně.

Pro rodiče

Miminku se snažíme poskytovat hmatové a pohybové podněty. Také ho hladíme, a to nejen rukama, ale také plenkou nebo jinou látkou. Děťátkem pohybujeme vždycky jemně a pomalu, protože rychlé a prudké pohyby jsou mu nepříjemné a mohly by ho stresovat.

Doteky a komunikací vznikají také základy emocionálních vztahů. Proto je důležité, aby děti měly přítomnost rodičů spojené s příjemnými pocity. Velmi brzy se tak na tváři malých prďolků objeví úsměv.