Vývoj miminka ve 12. měsíci života


Co se právě vyvíjí

Řeč:

  • aktivně používá zhruba 5 slov (pa-pa, bác, ma-ma, ba-ba)
  • zajímá se o rým a rytmus říkanek 


Zrak:

  • zvýšený zájem o obrázky, na které nejen ukazují (kde je pejsek), ale někdy umí i říct, co dělá (haf)


Chuť, zoubky a strava:

  • horní postranní řezáky (dvojky) 
  • první stoličky (čtyřky) 12.-16. měsíc
  • samostatnost v jídle 


Motorika:

  • stojí u nábytku (a dokáže se postavit na špičky nebo na jednu nohu)
  • první samostatné kroky
  • učí se bez držení přejít ze stoje do sedu a ze sedu se bez držení postavit 
  • překračuje nízké překážky 
  • s pomocí chodí po schodech 
  • sedí na zvýšené ploše 
  • první kroky (někdy dokonce až kolem 14. měsíce)


Jemná motorika:

  • s jistotou sahá k pozorovanému předmětu
  • před uchopením se přizpůsobuje velikosti, tvaru a poloze předmětu
  • s jistotou trefí klíčovou dírku (otočí minci, aby se trefil do pokladničky) 
  • postaví kostku na kostku


Intelekt:

  • projevuje zájem o činnosti dospělých
  • s předměty začíná nakládat tak, jako lidé v okolí (vařečkou míchá v hrnci)


Sociální dovednosti:

  • prohlubuje se vztah k jiným lidem
  • má zájem trávit čas s dospělými
  • je sobecké a zaměřené na jeho potřeby (všechno je moje a všichni jsou tu jen pro mě)  

Jak mohu miminko podpořit?

Řeč:

  • říkanky a básničky


Zrak:

  • hry s obrázky


Chuť, zoubky a strava:

  • dostatek zeleniny ve formě pyré s většími kousky


Motorika:

  • nácvik chůze (chůzi zdokonaluje až do dospělosti)


Jemná motorika:

  • hry s drobnými předměty (pozor na bezpečnost)


Intelekt:

  • hry, při kterých mohou děti napodobovat jejich okolí (zajímavé pohyby)


Sociální dovednosti:

  • hry, při kterých se dospělí dokáží přizpůsobit dítěti (neumí si ještě hrát s jinými dětmi)
  • citlivé vedení k tomu, aby se dokázalo dělit a učilo se spolupráci
  • nechat dítě okusit také neúspěch a bolest (učí se překonávat překážky a věřit ve své síly)  

Tipy a doporučení

Chuť, zoubky a strava:

  • perfektní tvar sušenek pro snadnější držení


Motorika:

  • dáváme dítěti možnost vystupovat a sestupovat po nižších a širších schodech - nejprve po čtyřech, pak ve vzpřímené chůzi s držením, následně bez pomoci.


Intelekt:

  • dítě vás napodobuje - můžete mu například půjčit malý hadřík a společně utírat prach apod.


Sociální dovednosti:

  • necháváme dítě jíst spolu s dospělými u stolu ve vysoké židličce, stále častěji mu dovolujeme, aby jedlo samo lžičkou
  • přílišná opatrnost a ochrana brání dítěti rozvíjet se a v konečném důsledku mu ubližuje