Vývoj miminka v 9. měsíci života
Co se právě vyvíjí
Řeč:
- zlepšuje se v porozumění řeči
- počátky generalizace (na otázku, kde je židle, ukáže na židli i na jiném místě, než jsme mu ukázali)
- začíná prstem ukazovat na věci, které jsme pojmenovali
- umí
vyslovit určité hlásky ve spojitosti se situací nebo předmětem (některé děti)
Zoubky:
- horní postranní řezáky (dvojky)
Motorika:
- houpe se na kolenou, přískoky se dostává vpřed i vzad
- postaví se na nohy, pokud se přidržuje
- stojí, drží se a zvedne předmět druhou rukou
- s přidržením udělá podřep a předklon
- začíná přešlapovat na místě
- ke konci měsíce dělá úkrok jednou nohou a druhou přesouvá současně s přehmatáváním (záměrné kroky bokem)
- umí uchopit předmět v různých polohách (na zádech, na bříšku, ve stoje, v sedě)
- pohyb rukou je dobře cílený
- předmět uchopuje špičkami prstů, palec je částečně v opozici k ostatním prstům
- učí se nesouměrným pohybům (jedna ruka drží předmět, druhá do něj bouchá)
- umí věci postavit opatrně na stůl nebo vložit do krabice (zastrkávat do otvorů)
- učí se
pustit předmět z ruky v pravý čas
Intelekt:
- prohlubuje se poznávání a vědomí trvalosti věcí a osob (uvědomují si, že něco existuje, i když to právě nevidí)
- začíná používat předměty jako nástroje (strká jimi do jiných předmětů, aby se pohybovaly)
- jednoduché problémy řeší oklikou
- prohlubování sociální vztahů
- strach z cizích lidí je výraznější
- někdy
nedůvěřiví k prarodičům
Jak mohu miminko podpořit?
Řeč:
- prohlížení obrázkových knih
- povzbuzujeme dítě, aby opakovalo slabiky
- chválíme
a projevujeme radost
Motorika:
- dopřát mu co nejvíce spontánního pohybu ve volném prostoru, aby se něm naučilo pohybovat
- hry s hračkami, které si přendává z jedné ruky do druhé nebo je vkládá do různě tvarovaných otvorů
- krabice s kostkami (dítě sahá do krabice otvorem, vytahuje kostky ven a zase je vkládá dovnitř)
- bouchání
dvěma předměty o sebe
Intelekt:
- hra na schovávanou s hračkami
- hry, při kterých může manipulovat s předměty (rozvíjejí jeho myšlení)
- rozvoj
intelektu (pokud dáme předmět před ohrádku, nejprve se bude snažit dosáhnout na
ni přes mříže, pak ohrádku přeleze a hračku si vezme)
Tipy a doporučení
Řeč:
aktivní zásobu vytváříme za základě slov, kterým dítě rozumí (když dítě učíme, že kravička dělá bú, tak jen tehdy, když dítě ví, co je to kravička, a ukáže prstem na obrázek krávy)
slovní zásobu miminka můžete rozvíjet i pomocí interaktivních knížek
Motorika:
- důležitou podmínkou je přítomnost a aktivní angažovanost rodiče při hře - povzbuzování a citová odměna ve formě pohlazení, pochvaly a projevená radost při snaze dodává dětem jistotu a pocit bezpečí
- věci na hraní mají být z různých materiálů a různého charakteru: velké/malé, tvrdé/měkké, lehké/těžké, plné/duté, aby dítě mohlo získávat zkušenosti s jejich různými vlastnostmi.
- k nacvičování úchopu nabízíme dítěti i menší předměty (dbáme na to, aby dítě nic nebezpečného nezhltlo)
- při hře dětem ponecháváme co největší svobodu
Chuť
- k rozvoji motoriky poslouží také vhodný tvar sušenek