Vývoj miminka v 9. měsíci života


Co se právě vyvíjí

Řeč:

  • zlepšuje se v porozumění řeči
  • počátky generalizace (na otázku, kde je židle, ukáže na židli i na jiném místě, než jsme mu ukázali)
  • začíná prstem ukazovat na věci, které jsme pojmenovali 
  • umí vyslovit určité hlásky ve spojitosti se situací nebo předmětem (některé děti)  


Zoubky:

  • horní postranní řezáky (dvojky)


Motorika:

  • houpe se na kolenou, přískoky se dostává vpřed i vzad
  • postaví se na nohy, pokud se přidržuje
  • stojí, drží se a zvedne předmět druhou rukou 
  • s přidržením udělá podřep a předklon 
  • začíná přešlapovat na místě 
  • ke konci měsíce dělá úkrok jednou nohou a druhou přesouvá současně s přehmatáváním (záměrné kroky bokem) 
  • umí uchopit předmět v různých polohách (na zádech, na bříšku, ve stoje, v sedě) 
  • pohyb rukou je dobře cílený 
  • předmět uchopuje špičkami prstů, palec je částečně v opozici k ostatním prstům 
  • učí se nesouměrným pohybům (jedna ruka drží předmět, druhá do něj bouchá) 
  • umí věci postavit opatrně na stůl nebo vložit do krabice (zastrkávat do otvorů) 
  • učí se pustit předmět z ruky v pravý čas  


Intelekt:

  • prohlubuje se poznávání a vědomí trvalosti věcí a osob (uvědomují si, že něco existuje, i když to právě nevidí)
  • začíná používat předměty jako nástroje (strká jimi do jiných předmětů, aby se pohybovaly)
  • jednoduché problémy řeší oklikou
  • prohlubování sociální vztahů 
  • strach z cizích lidí je výraznější 
  • někdy nedůvěřiví k prarodičům   

Jak mohu miminko podpořit?

Řeč:

  • prohlížení obrázkových knih
  • povzbuzujeme dítě, aby opakovalo slabiky
  • chválíme a projevujeme radost  


Motorika:

  • dopřát mu co nejvíce spontánního pohybu ve volném prostoru, aby se něm naučilo pohybovat
  • hry s hračkami, které si přendává z jedné ruky do druhé nebo je vkládá do různě tvarovaných otvorů
  • krabice s kostkami (dítě sahá do krabice otvorem, vytahuje kostky ven a zase je vkládá dovnitř) 
  • bouchání dvěma předměty o sebe  


Intelekt:

  • hra na schovávanou s hračkami
  • hry, při kterých může manipulovat s předměty (rozvíjejí jeho myšlení)
  • rozvoj intelektu (pokud dáme předmět před ohrádku, nejprve se bude snažit dosáhnout na ni přes mříže, pak ohrádku přeleze a hračku si vezme)  

Tipy a doporučení

Řeč:

  • aktivní zásobu vytváříme za základě slov, kterým dítě rozumí (když dítě učíme, že kravička dělá bú, tak jen tehdy, když dítě ví, co je to kravička, a ukáže prstem na obrázek krávy) 

  • slovní zásobu miminka můžete rozvíjet i pomocí interaktivních knížek


Motorika:

  • důležitou podmínkou je přítomnost a aktivní angažovanost rodiče při hře - povzbuzování a citová odměna ve formě pohlazení, pochvaly a projevená radost při snaze dodává dětem jistotu a pocit bezpečí
  • věci na hraní mají být z různých materiálů a různého charakteru: velké/malé, tvrdé/měkké, lehké/těžké, plné/duté, aby dítě mohlo získávat zkušenosti s jejich různými vlastnostmi.
  • k nacvičování úchopu nabízíme dítěti i menší předměty (dbáme na to, aby dítě nic nebezpečného nezhltlo) 
  • při hře dětem ponecháváme co největší svobodu   


Chuť

  • k rozvoji motoriky poslouží také vhodný tvar sušenek